op zoek naar avontuur

Quebec & de eerste walvis!

Het kostte wat moeite om uit het zonnetje

Wink
te gaan en (tijdelijk) afscheid te nemen van de walvis, maar het werd wel tijd om even een verslagje te typen (en als ik het nu niet doe, ben ik vast al weer wat vergeten), dus bij deze:

Na een perfecte lift van m`n lieve moedertjeen een lekker bakkie koffie kon het gaan beginnen. De vlucht was prima enna 8 uur en 50 minuten (30 minuutjes langer dan de bedoeling was) landden we in Toronto. Gezien mijn vorige ervaringenop Canadese vliegvelden had ik me natuurlijk al aardig in het angstzweet gewerkt voorde vele douane controles met bijbehorende ondervragingendie me te wachten stonden...Maar of ze nou vorige keer erg onder de indruk waren van m`nbetraandegroene kijkersen daar een berichtje van op het lokale vliegveld-intranet hebbengezet of dat ze een hele goede dag hadden, ik weet het niet, maar voor ik het wist stond ik buiten met het welverdiende sigaretje! Toen het cafeine & nicotinegehalte weer op peil waren, werd het tijd om de auto op te halen: een splinternieuwe (tenminste: zo ziet ie er uit) Ford Fiesta!

Ondanks dat ik mezelf nog gewaarschuwd had, wilde ik toch weer wegrijden in de `R`...(en het bleef niet bij die ene keer). Gelukkig net op tijd gestopt, zodat de muur van de parkeergarage en de auto onbeschadigd bleven. En toen kwam het: vanuit het niets zit je dan gelijk midden in het drukke verkeer in het totaal onbekende Toronto. Hoe ik het heb gedaan, geen idee, maar door maar de hele tijd m`n gevoel te volgen heb ik de Ford in een keer goed Toronto uitgemanouvreerd! Omdat dit natuurlijk ook niet geheel zonder zweetdruppeltjes is gegaan en de vlucht misschien wel ok was, maar het eten niet echt, had ik inmiddels wel een beetje trek gekregen. En waar kan je nou beter een maaltijd nuttigen dan in het stadje Ajax?!

Na weer een beetje opgedroogd te zijn vervolgde ik m`n route richting het oosten. Van te voren had ik nog een beetje de illusie dat ik misschien wel in een keer naar Montreal zou rijden, maar daar kwam ik al wel snel op terug. Dus tegen 18 uur begon de zoektocht naar een betaalbare slaapplaats in Kingston..Helaas bleek dit nogal moeilijk: niet de slaapplaats, maar het betaalbare wel. Daar komt nog bij dat ik had ontdekt dat dekofferbak nietop slotkon en omdat je geen sleutel nodig hebt om de auto te starten, was ik toch wel een beetje angstig voor het idee dat de auto ergens in een donker achterafstraatje zou staan.Dus na 7 rondjes door Kingston besloten om maar voor een motel langs de snelweg te gaan. Dit werd uiteindelijk in het plaatsje Gananoque. Nog steeds niet goedkoop, maar verder rijden was inmiddels geen veilige optie meer ;-)

Na een lekkere douche, een goede slaap en de ontdekking dat de auto niet gestolen was, ging ik opgelucht weer verder. Ik had inmiddels besloten dat ik nu maar door zou rijden naar Quebec en dan op de terugweg Montreal zou doen. Ook deze keer reed ik (na een klein opstartfoutje) in een keer goed (zelfs door de chaos van Montreal, ja: ik heb mezelf wel even een schouderklopje gegeven). Bij het naderen van Quebec had ik al besloten dat het geen optie zou zijn om de hele tijd in de zenuwen te zitten of de auto niet gestolen zou worden en dus even het verhuurbedrijf op het vleigveld van Quebec opgezocht. Wat bleek (en nee ik had dit echt nog nooit gehoord en vind het ook nog steeds heel apart), maar: ondanks dat alle andere 4 de deuren gewoon op slot zaten als ik dat checkte, voor de kofferbak geldt: als je met de sleutel in de buurt bent, gaat ie altijd open...... Na de check-check-dubbelchek bleek het verhaal inderdaad te kloppen en kon ik met een gerust hart Quebec inrijden,

Het was een beetje zoeken met al die smalle straatjes en eenrichtingsverkeer, maar daardoor werd het me al wel gelijk duidelijk: wat is Quebec een leuk stadje! Na de auto in een parkeergarage te hebben gedumpt en m`n spulletjes in het hostel was het wel tijd voor een drankje! Deze sloeg natuurlijk in als een bom met als gevolg: om 20 uur in coma.

Gelukkig was daarvan het gevolg dat ik al weer lekker vroeg fris & fruitig was en vol energie, dus op naar een rondje Oud - Quebec. Dit stukje Quebec is helemaal omheind met een muur en echt erg mooi. Met een starbucks en broodje pindakaas lekker over de boulevard gewandeld en vervolgens de rest van de muur ook maar gelijk!

Maar hoe mooi het ook was, om er nou nog dagen te blijven vond ik ook weer zonde, dus vanochtend om 06.45 zat ik in de auto naar Tadoussac: tijd voor wat wildlife! Na een supermooie tocht kwam ik hier om 12.00 uur aan. Eerst een hostel geregeld (erg leuk dus) en toen de excursie voor morgen: in plaats van het kanoeen, wordt het met een Kodiac. Dit schijnt nog wel iets meer adrenaline op te leveren en met een beetje mazzel kan je zelf de walvissen aanraken!! En terwijl de mevrouw van de tickets erg lang moeilijk aan het doen was en bijna geen engels sprak (net zoals bijna iedereen hier: alleen maar Frans), dus ik toch niets beters te doen had, even naar de dvd gekeken en dat belooft veel goeds! Nadat ze eindelijk klaar was even richting de `boulevard` gelopen en ja hoor: de lonely planet hadgelijk: vanaf de kant zag ik de eerste walvis al! Ik kan niet wachten tot morgen!!!!!

Groetjes Marieke

Moeder: de route voor je kaart is als volgt:

Toronto - Ajax - Kingston - Gananoque - Brockville - Cornwall - Montreal = route 401

Montreal - Trois Rivieres - Quebec = route 40

Quebec - St Anne - La Malbaie - Baie St Catherine - Tadoussac = route 138

Reacties

Reacties

Aad, Lies en Nikki

Zo! Dat klinkt als een heeeeeeeeeeel goed begin! Vooral zo doorgaan.... haha.

Hup Ajax! Nikki kan zelfs zeggen waar je bent geweest!

Geniet lekker wijffie!

Dikke kus en een knuffel van die kleine!

Broertje & Herder

Klinkt al super! Stomme auto's ook altijd in het buitenland, zijn altijd net even anders dan de Hollandse bakkies! Heel veel plezier morgen, hoop dat je veel moois tegenkomt!
Liefs van ons

Bert en Sietske

Goed verhaal, goed begin van de vakantie en heeeeel goed gereden zonder navigatie! Petje af! Klopt het dat je al zo'n 600 mijl (960km) op de teller hebt staan? Ja....als je de route zo duidelijk aangeeft.....Leuk!
Veel plezier morgen! Kus voor jou en voor de walvissen :-)

Anne

Supercool! Echt tof dat je het ook gewoon doet allemaal! Ik zit nu op het dak van het hotel in marrakech van een ingewikkeld verkregen biertje te genieten! Was nog al lastig maar we hebben vrienden gemaakt met de receptie meneren en die ene ging ergens wat halen en wilde voor ons ook wel mee brengen:) nou veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag! X anne en groetjes van jacco!

Juudjeboef

Zo zus! De eerste walvis al gespot!! Op een Zodiac dat is toch zo'n rubberen speedboot? Klinkt goed!! Geniet ervan, hopelijk maken ze een sprongetje voor je!!!
xxx

jderijk@de-alliantie.nl

Hoi Mariek, leuk je reisverhaal weer te lezen, beter dan de werkmails een welkome verrassing, geniet
er maar van en doe voorzichtig.ben benieuwd naar je volgende avontuur

Trudy Pilkes

Wauw Marieke.
Echt stoer om zo Toronto gelijk uit te rijden op GEVOEL. Super knap! Hoop dat de beloning komt in de vorm van heel veel walvissen. Geniet ervan!
Groetjes, Trudy

Linda

Hoi lieffie,
Wat een genot om je verslag te lezen, je geeft me het gevoel dat ik naast je in de auto zit. Ik hoop dat je een hoop walvissen tegenkomt en dat je ze kan aaien.
Meisje, geniet van alles wat je meemaakt en tot je volgende verslag. Doe voorzichtig en een dikke knuffel

peter r

Liggen die vissen nou echt op wal? Lachen dat verhaal met die kofferbak, dus jij die sleutel 300 meter verderop of nee miles verstopt en checken of die bak wel echt dicht zit. doe ze de groeten die Frans Canadezen, trouw2ens als je ze op de kast wil hebben noem ze dan Frogs, vinden ze leuk........echt ;). Hou je haaks en we missen je. Gr Peter

Fenke

Hi Mariek,

Super! Ben zo benieuwd naar de foto's.

Enjoy! x

petra v h

hey wijffie. klint goed allemaal. geniet nog ff van alles. leuk hoor je verslagen. xxxx petra , robert en de kids

Mirjam Tijssens

Hi Marieke,
Ik blijf je volgen en lees je verhalen met veel plezier!
Stoer hoor!!!!

Ben Raven

Je vermaakt je prima als het allemaal zo lees. we blijven je volgen. Groet uit een warm Nederland

Ben

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!