op zoek naar avontuur

Walvissen, een zwarte beer & Indian Summer!

Bedankt voor alle leuke reacties! Aangezien het een beetje regent buiten, is dit een goed moment om weer een verslagje te plaatsen (en als het meezit straks ook een paar leuke kiekjes).

Na het typen van het vorige verslag vond ik het wel tijd voor een lekker koud biertje in de volle zon (ja ja: zelfs verbrand, aangezien ik dacht geen zonnebrand nodig te hebben in het koude Canada....)
Tijdens het biertje raakte ik aan de praat met Mario, een Canadees die veel wist van de omgeving. Hij vertelde dan ook dat het mogelijk was om een soort tour te doen waarbij je bijna 100% zeker de zwarte beer zou zien. Het duurde dan ook niet lang en excursie 2 voor de volgende dag was geboekt. Na dat geregeld te hebben liet Mario een stuk van de omgeving zien. Na de nodige roseetjes en het proeven van het bekende quebecaanse (?) gerecht: poutain (niet voor herhaling vatbaar) vond ik het wel bedtijd. Bij aankomst in de kamer werd ik echter overgehaald door de Duitse Valerie om nog een biertje te drinken, zodat ik haar even kon vertellen over m'n geplande excursies. Dus zo gezegd, zo gedaan en de volgende dag gingen we dan ook op pad naar excursie 1: de walvissen!
Na ons in een belachelijk pak te hebben gepropt gingen we aan boord van de kodiac (het is inderdaad een soort rubber boot zussie). Al gauw zagen we een aantal 'Minky wales' : de dwergvinvis die ca 6,5 meter groot zijn. Uiteraard zat ik op het puntje van m'n stoel te wachten op de staart, maar die kwam niet. En later weer niet. En nog wat later: weer niet... Wat bleek: het bekende plaatje van de staart is alleen te zien bij de humpback en helaas: in het hele gebied waren er maar 8 humpbacks, dus de kans dat we dat zouden zien was erg klein..Gelukkig hebben we wel nog een hoop van deze Minkies gezien en ook een aantal witte belugas hebben we van grote afstand mogen aanschouwen. Dichterbij was geen optie, want er zijn namelijk allemaal regeltjes voor de afstand die boten tot de verschillende walvissen moesten houden en voor de witte Beluga was dit 400 meter. Al met al was het wel een leuke excursie, maar dus geen walvis kunnen aaien.

Eenmaal terug aan wal was het tijd om goed op te warmen (doordat de zodiac zo hard ging en de temperatuur van het water maar max 7 graden was, was ik inmiddels bevroren). Aan wal was het echter opnieuw superwarm, dus met een lekker bakkie koffie kwamen we in het zonnetje onder de strakblauwe hemel al snel weer op temperatuur.
Aan het einde van de middag stapten we in de auto om naar het beginpunt van excursie 2 te gaan. Na eerst een filmpje te hebben gezien (in het frans.....snap er toch echt niet veel van) gingen we in een oude schoolbus op weg naar het 'observatiepunt'. En we hadden mazzel: er was een grote zwarte beer lekker aan het genieten van z'n framboosjes & aardbeien en hij had ook helemaal geen haast. We hebben dan ook een half uur lang doodstil het beest zitten observeren. Echt super!

Eenmaal terug in het hostel was er live muziek, dus biertje erbij en nagenieten van de dag! Ik had besloten om de volgende dag (dinsdag) richting Montreal te gaan en Valerie wilde wel mee. Na het ontbijt gingen we op pad en lieten we het regenachtige Tadoussac achter ons, perfecte timing dus. Al binnen een uur hadden we ons plan bijgesteld: Valerie wilde nog graag een natuurpark zien voor ze weer terug moest en Parc Mont Tremblant stond ook op mijn lijstje, dus bij Montreal namen we de snelweg naar het noorden. De bedoeling was dat we tegen een uurtje of 17 wel in Mont Tremblant zouden zijn, maar we hadden een afslagje gemist. Dit pakte goed uit, want nu hadden we een bergweggetje met na elke bocht een nog mooier uitzicht op spiegelgladde meren en bergen vol oranje, rode, gele en groene bomen: op en top Indian summer dus! Helaas werd het op een gegeven moment wel donker en werd het een beetje lastiger rijden. We hadden bedacht dat we naar een bepaald hostel wilden en verwacht dat Mont Tremblant niet echt groot zou zijn. Nou is het ook niet echt een stad, maar bleek het wel meerdere dorpskernen te hebben (van die typische wintersportdorpjes, erg leuk!). Na een paar keer vragen kwamen dan toch (na in totaal 11 uur in de auto te hebben gezeten) aan en terwijl de kleertjes in de wasmachine werden opgefrist (schoongemaakt is een te groot woord

Wink
) maakten we snel een beetje avondeten en ging het licht uit.

Na een goede nachtrust werden we wakker met opnieuw een strakblauwe hemel en een stralend zonnetje, wat een mazzelaars!!! Op naar het park om daar een mooie wandeling te maken de heuvel op. Aangekomen op de top werden we rijkelijk beloond voor de inspanning: wat een uitzichten!!!

Na een tijdje te hebben genoten van de uitzichten, was het tijd om te gaan. Op naar Montreal. Valerie had mij getipt over het hostel waar ik nu zit en dat was geen verkeerde tip: perfecte lokatie & perfect hostel! Na het ontbijt vanochtend heb ik een soort alternatieve city-wandel-tour gedaan en voor vanavond staat er een gratis concert op het menu (schijnt behoorlijk bijzonder te zijn en druk: er worden zo'n 20.000 mensen verwacht). Ik ben benieuwd!

Trudy

Hoi Marieke,
walvissen, zwarte beer, mooie uitzichten, strakblauwe luchten....... ik ben jaloers:-) Ook het woord "biertje" valt vaak genoeg..... geniet lekker verder!

Bert en Sietske

Denk ik de eerste reactie te plaatsen op dit SUPER verhaal en is mijn zusje mij voor.......jammer....(nee hoor).
Maar Marieke wat heb je het leuk daar! Leuke dingen doen en zien en ook nog gezellig met een andere backpacker. Leuk! En wat bof je met het weer! Hoop dat het concert leuk is. Blijf lekker genieten!! Liefs van ons.

Lisette, Peter en Nikki

Hoi wijffie! Topverhalen! Smaakt naar meer!

Dikke kus!

Juudjeboef & Knakie

Hee zus,
Wat een bier.... hebben ze daar geen wijn ofzo haha. Of is dit goedkoper? Ben erg benieuwd naar die beer. Maakte Mario ook lekkere broodjes voor je? Met salami, peper, ui, tomaat? In dat geval mag die mee naar huis :P

Manja

Wauw! Mooie foto's! Erg leuk om je reis op deze manier te volgen...

Maaike

Heerlijk om je verhalen weer te lezen.
Dus je lust wel bier :-) Ben benieuwd wat voor een concert het was? Genietse

Herder & Broertje

Wauw we zijn jaloehoers!! Geweldig verhaal weer en nu al veel moois gezien, dat belooft wat!
Veel plezier nog en maak maar veel mooie kiekjes!
Liefs van ons

Peter R

Beren, walvissen, het klinkt allemaal zo onwerkelijk terwijl wij ons druk maken over een hond of kat van de buren, een verdwaalde wesp en een mug. Lang leve de kleinschaligheid. Geniet van de biertjes en kijk uit voor wilde Canadians die je excursies verkopen, zijn gevaarlijker dan die zwarte beren. Groetjes en geniet.

Ciska

heey marieke...leuke verhalen ! zo te lezen heb je het goed naar je zin ! top ! ben benieuwd naar de rest van je verhalen ..in elk geval veel plezier nog !

xx cis