op zoek naar avontuur

Zuid Afrika: topland!

Na een gezellige verjaardagslunch had ik nog een uurtje om mijn tas te pakken voor broerlief mij kwam ophalen voor het ritje naar schiphol. Eindelijk ging mijn lang gekoesterde droom in vervulling: Zuid-Afrika! In eerste instantie leek er geen vuiltje aan de lucht: half uurtje vertraging wat te overzien met 4 uur overstap tijd...maar dat half uur werd een uur...anderhalf ..en na 2 uur kregen we de mededeling dat we de gate mochten verlaten omdat ze een uur later pas meer zouden weten. Er waren namelijk een paar %Γ—#$ vogels in de motor gevlogen en ze konden niet goed zien of alle restjes weg waren. Toen werd ik wel een beetje zenuwachtig, dus op naar de rookzuilen en door naar de wijn. Net op het moment dat ik ging kijken hoe laat de volgende vlucht van Dubai naar Johannesburg ging mochten we ineens gelijk boarden. Dus wijntje achterover geslagen en later nog 2 in het vliegtuig met als gevolg dat ik -voor het eerst in mijn leven- de rest van de vlucht heerlijk heb liggen tukken. Doordat de piloot het gaspedaal lekker had ingetrapt (of zou het aan de wind hebben gelegen?) was ik ruim op tijd in Dubai waar ik Louise kon opvangen. Het was helaas toch niet gelukt om naast elkaar te zitten en dus was er niets wat mij tegenhield voor nog een poging om te slapen...en weer gelukt! Dus een kleine 8 uur later stonden we om 16.30 uur topfit op Zuid Afrikaanse bodem! Een peukie en bezoekje aan de pinautomaat later ging we naar de autoverhuurder. Een superaardige vrouw hielp ons en gaf ons zelfs de routebeschrijving naar het hotel mee: 11 minuten verwijderd van een biertje en een heerlijke douche. ..dachten we..Maar hoe anders kan een avond verlopen: de routebeschrijving bracht ons namelijk in een ongure achterbuurt met allemaal duistere figuren en niet te vertrouwen politie...nadat wij aan minstens 15 mensen de weg hadden gevraagd, het inmiddels 3 uur later en pikkedonker was waren wij het helemaal eens: we gingen terug naar het vliegveld en al moesten we de hoofdprijs betalen: we zouden daar een hotel zoeken...Helaas bleek dat ook niet mogelijk (vol) maar kregen we wel nog een keer instructies..omdat we echt geen andere optie konden bedenken (slapen in auto leek ons ook niet verstandig) hebben we toch die instructies opgevolgd (met 3 tussentijdse dubbel checks) en toen was daar eindelijk (inmiddels 22 uur) de hemel: een superhotel met heerlijke bedden, een goddelijke douche en bier en hamburgers voor €5,- Helemaal opgeknapt begonnen we zondag dan ook aan onze trip. Het doel was Graskop en tot Lydenburg ging alles vlekkeloos..maar eenmaal in Lydenburg werden we naar de kant gesommeerd door een grote meneer in een oranje hesje en een mega jeep. In eerste instantie begon hij wat te lullen over 'niet gestopt bij een stopteken' maar dat werd al snel een verhaal over een tolbrug waar computer storing was waardoor we even met hem mee moesten om een kaartje te halen bij de VVV. Het leek mij zeer ongeloofwaardig (in mijn huiswerk ben ik geen tolbrug tegengekomen) maar ik had mezelf wel voor mijn kop geslagen als we later terug hadden gemoeten. En dus keerden we om en volgden de grote meneer. Maar toen we de VVV voorbij reden liet ik Louise stoppen... tot die tijd had ik niet op haar gelet, maar zij bleek lijkbleek (voor zover een Ierse lijkbleek kan zijn dan) alleen nog maar aan haar elektrische sigaret te lukken. .De meneer kwam naar ons toe en zei dat dat de oude VVV was..pfff. .lastig. uiteindelijk besloten nog een stukje te volgen maar toen hij stopte bij een bank en ons dringend verzocht op een bepaalde plek te parkeren waar wij totaal uit het zicht stonden zijn we als een malle omgedraaid en hebben we ons verstopt bij een benzinepomp. Vlak daarna reed de jeep voorbij in de tegenovergestelde richting en gingen wij weer verder. Nu ben ik misschien iets te relaxed met zulke dingen, maar Louise was echt het andere uiterste...en wel zo erg dat ik niet veel later de tranen over mijn wangen had lopen..en toen bob marley voorbij kwam met 'don't worry' kon je me helemaal opvegen. Gelukkig was het nog maar een klein uurtje naar Graskop en eenmaal aangekomen gingen we gelijk maar eens informeren bij de eerste lodge die we tegenkwamen. Een chalet bleek 750 rand, een dorm 150 p.p. Dus ik had al bijna ja gezegd tegen de dorm, toen ze vroeg of we even wilden kijken. Gelukkig maar want het bleek nuchter al bijna onmogelijk om het slot te openen...laat staan na een paar biertjes die zeker gingen volgen om Louise een beetje rustig te krijgen. Op de weg terug naar de receptie besloten we: we gaan proberen om het chalet te krijgen voor 500 rand..en als het echt niet zou lukken zouden we ook akkoord gaan met 600...maar voordat we iets konden zeggen kregen we het chalet aangeboden voor 400, inclusief ontbijt (=€28, €14 pp).. en 3 biertjes in de bijbehorende pub later kregen we nog een upgrade :-) uiteraard was het heel onbeschoft om daarna de pub te verlaten dus met veel tegenzin namen we nog maar een biertje en accepteerden we ook de extreem sterke shotjes die volgden.. Toen we niet meer op onze benen konden staan vroegen we de rekening: 310 rand = € 22 inclusief 2 maaltijden...wat vervelend ;-) Vandaag besloten we nog een nacht te blijven -heel gek- om rustig de overnachtingen voor het Krugerpark te regelen en rustig de panoramaroute (Blyde canyon) te rijden. Deze weg heeft continue super uitzichten met een aantal highlights. We besloten bij de meest verre te beginnen: de 3 rondavels en we spraken af op de heenweg niet te stoppen. Dit bleek echter na 5 minuten al onmogelijk want daar was de eerste aap :-) Uiteindelijk waren we een uurtje later aangekomen bij de 3 rondavels: 3 gigantische rotsformaties. Supermooi! Maar het bleek nog mooier te kunnen: Bourke's potholes..eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik dat moet omschrijven, dus wie het wil weten: check de foto's! Na de potholes hadden we wel een beetje trek en aangezien we volgens Caro & Jeroen absoluut een pannenkoek moesten eten bij Harry's pancake hebben we dat maar gedaan: aanrader! Met gevulde maag gingen we nog even terug voor nog 2 highlights: Lisbon waterfalls, erg mooi maar er was weinig regen geweest dus ook weinig waterval en God's window: ook mooi, maar een beetje mistig. En dus was het de hoogste tijd om boodschappen en drank in te slaan (ook een walhalla: 1 x baileys, 2 x rode wijn, 1 x rose en 16 halve liters voor € 25,-). Morgen gaan we proberen om om 05.30 uur bij de ingang van het park te zijn en dan zijn we hopelijk de rest van de dag bezig met foto's maken ;-)

Reacties

Reacties

Lisette

Top-verhaal weer!! Kan niet wachten op jullie verhalen over Krugerpark. Potholes zijn inderdaad best apart he!

Caro en Jeroen

klinkt spannend en gezellig, een ideale vakantie dus! Je moet voor de Ierse een blik Guinness of een fles whiskey kopen, dan wordt ze wel rustig!! Succes met het spotten van de big 5.

Trudy

Wauw wat een mooi verhaal. Ik heb ervan genoten en....volgens mij houden jij en Louise elkaar goed in evenwicht:-)
Veel plezier in het Krugerpark!!

Maaike

Mooi verhaal met veel spanning, pffff. Erg mooie foto's. Geniet van krugerpark. Ik hoop dat jullie nog wat diertjes kunnen spotten. X

mirjam

Wat een verhaal! Nooit saai bij jullie en de reis is nog maar net begonnen....... En nu genieten in het krugerpark.

Judith

Hihi.... Klinkt gezellig hoor! En mooie dingen gezien! Top! Geniet er lekker van xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!