op zoek naar avontuur

pap in het paleis

Na een goede nachtrust (ieder een eigen slaapkamer, slaapt toch lekkerder) gingen we op zoek naar de nijlpaarden. Ik denk nog geen kilometer in het park besloten we een zandweggetje in te slaan (uiteraard heel voorzichtig met klotsende oksels bij elke bocht). Een hele goede beslissing, want al snel zagen we een stuk of 10 nijlpaarden genieten van hun modderbad. We zetten de motor af en aanschouwden hun spelletjes...maar vooral ook hun geluiden: niet normaal! Ik heb even nagedacht hoe ik het het beste kan omschrijven maar denk aan een combi van een koe, paard, geluiden uit de wc na een nachtje doorhalen en een motorzaag en dan kom je aardig in de buurt ;-). Uiteindelijk gingen we verder en ook de rest van het park was mooi: neushoorns, wilde zwijnen, apen en uiteraard ontelbaar veel hert-soorten. Om 16 uur sloten we het dagje St Lucia NP af met een boottocht om nog een heleboel nijlpaarden te spotten (ook spelende!) en 1 krokodil!

De volgende dag vertrokken we richting het zuiden en we zouden wel zien waar we zouden eindigen....Dit werd Umtentweli. Een mooi appartement met mooi uitzicht op de oceaan en een gorgelende buurman die de persoon die hij aan de lijn had wel effe zou omleggen...sensatie! Gelukkig had het gegorgel mij verder niet wakker gehouden want die dag erna konden we alle energie gebruiken: ons doel was Addo Elephant en volgens onze schatting moest dat in 7 a 8 uurtjes wel lukken. Niet dus: de route was prachtig, maar dit kwam mede door bergen. Echter mochten de vrachtwagens hier ook door de bergen en was er vaak maar 1 baan...en veel bochten dus inhalen ook niet altijd verstandig. Gevolg: 13 uur later werd het een race tegen de klok of we voor sluitingstijd bij de gate zouden zijn. Dit lukte uiteindelijk wel, maar helaas geen slaapplek meer in het park. We kregen een naam van een hotel, maar Louise had onderweg iets gezien waar ze graag even wilde kijken. Nou dat begreep ik: een enorme lodge, maar niemand te bekennen... Na een rondje om de lodge kwamen we Moses tegen. Hij & zijn vrouw regelden alles mbt de lodge, maar zij gingen niet over de -voor ons budget te hoge- prijs. Nu zijn er echt wel een paar momenten geweest waarop ik me redelijk geneerde voor de Ierse manier van benaderen, maar eerlijk is eerlijk: het werkt vaak wel. Zo ook nu, wat ons een korting van bijna 50% opleverde (eigenlijk nog steeds boven budget, maar met de wetenschap dat we de hele lodge in ieder geval de eerste avond voor ons alleen hadden, dat het inclusief uitgebreid ontbijt was en het aanbod dat Moses voor ons nog een bbq wilde aansteken, waren we om). Dus na een heerlijke buitendouche -met uitzicht op de sterren en de geluiden van de 'jungle' en de geur van het brandende hout van de bbq- schoven we aan de bar voor kudu worstjes, lam, biefstuk, kip, aardappelsalade en zelfgemaakte (mais-) pap met een saus van grote stukken ui, paprika enz. Uiteraard was die saus niet mijn favoriet (wel braaf opgegeten) maar de rest was goddelijk. En hoewel we eigenlijk zo lang mogelijk wakker wilden blijven om te genieten van de luxe, was helaas de man met de hamer (of kwam het door de flessen wijn?) stiekem (bij mij) langsgekomen.... en dus zat er niets anders op dan wankelend het mega bed opzoeken. Na een lekker tukkie, een wederom heerlijke buitendouche, ditmaal met uitzicht op herten en buffels, en een lekker ontbijt gingen we richting het park. Zoals de naam wellicht al doet vermoeden zijn er veel olifanten in het park...en die hebben we gezien ook! Van trompetterende olifanten tot olifanten die zo dicht langs de auto liepen dat ik hun mee-eters kon tellen en de spiegel op een haar na werd geraakt door de zwabberende staart. Naast olifanten spotten we ook nog vele zebra's, buffels en uiteraard herten. Na diverse rondjes werd het tijd voor een beetje hulp en dus stapten we om 18.30 uur in de jeep voor een tocht met experts. Het liefst hadden we natuurlijk de leeuw of het luipaard gespot, maar helaas is dat niet gelukt (dan nog maar een keertje terug naar Afrika ;-)). Wel zaten we eerste rang bij een gevecht tussen 2 olifanten: ook erg indrukwekkend! Bij thuiskomst waren we helaas niet meer de enige in de lodge, maar gelukkig kenden de nieuwe bewoners hun plek en gingen ze al snel naar hun eigen kamer zodat wij even languit op de bank konden :-)

Vanochtend hebben we -na het zo lang mogelijk uitgesteld te hebben- afscheid genomen van ons paleis en zijn we via Jeffrey's Bay, Plettenberg Bay en Knysna nu beland in een soort center parcs vlakbij Wilderness!

Trudy

Heerlijk verhaal weer Marieke. Ben benieuwd naar de "Ierse manier" waarop jullie je budget voor een lodge weten te verlagen..... Veel plezier samen de komende dagen!!

Adriënne

Wat een mooie verhalen allemaal weer Marieke! Klinkt allemaal super! Geniet er lekker van, maar dat komt wel goed????! X

Mayke

O Mariek, zo leuk! Wij hebben toen in Addo geslapen. Geweldig. Zie t allemaal weer hlml voor me! Geniet! X

Lisette

M!

Klinkt weer erg naar allemaal!
Check voor je terugkomt nog ff de tips en trucs voor die goddelijke braai!

X

Judith

Het water loopt me in de mond.... ????

Nico

dames, wat een mooi reisverslag, ik leef helemaal met jullie mee, wat tot nu toe een tantastische vakantie en ervaring is. Kan niet wachten tot het volgende verslag, nu ff rusten dames....

mirjam

hi Marieke,
Wat een fantastisch verhaal, je zou schrijfster moeten worden;-)

Bert en Sietske

Heerlijk die verhalen over dat mooie land!! Blijf er van genieten!!